Sieraden webshop: zo zet je ‘m op!

Sieraden webshop: zo zet je ‘m op!

Bij het beginnen van een sieraden webshop komt heel wat kijken. De website, voorraad, fotografen, huur van stands op beurzen: je moet van alles een beetje verstand hebben en bij een professionele aanpak zijn de opstartkosten zijn hoog. Wat zijn de belangrijkste kostenposten? En waarop moet je letten bij het beginnen van een sieraden webshop? Je leest het in dit blog van Twentyfivestones.

Toen ik mijn webshop Twentyfivestones begon – nog voordat ik ook de sieraden winkel in Eindhoven opende, vielen de eerste kostenposten hoger uit dan ik had ingeschat. Ik begon met een klein budget en een goed plan, maar doordat ik het professioneel wilde aanpakken, kwamen er meer en meer kosten bij. Ook kwamen allerlei zaken op mijn pad waarvan ik totaal geen verstand had. Sales, ranking in Google, belasting, fotografie… Dit zijn in mijn ogen de vijf belangrijkste zaken om rekening mee te houden, als je een eigen sieraden webshop wilt beginnen:

* Voorraad en productiekosten

De sieraden van Twentyfivestones komen uit Istanbul. Op een vakantie daar werd ik zo verliefd op al die prachtige, handgemaakt Oosterse sieraden met kleurrijke edelstenen, dat ik het liefst alles mee naar huis wilde nemen. Terug in Nederland begon ik mijn sieraden webshop Twentyfivestones. Ik vond een atelier met edelsmeden in Istanbul met wie ik mijn sieradenlijn ontwerp en waar ze worden gemaakt. Dat betekent avonden Skypen en prijzige vliegtickets heen en weer om de nieuwe sieraden te halen en plannen te bespreken. Het aanschaffen en bijhouden van een voorraad is duur, en zeker de vliegtickets zijn een kostenpost om rekening mee te houden. Natuurlijk kun je ook kiezen voor goedkopere sieraden of sieraden uit Nederland als je dit niet ziet zitten.

* Fotografie

Toen ik net mijn webshop begon, maakte ik de foto’s van de sieraden gewoon met mijn telefoon. Op zich niets mis mee voor de website, maar de kwaliteit van de foto’s bleek niet goed genoeg om af te drukken in een tijdschrift, daar kwam ik achter door het interview over Twentyfivestones in Fashionista. Omdat ik de foto’s het belangrijkste aspect vind voor de verkoop van sieraden, heb ik besloten de fotografie professioneel aan te pakken. Ik kocht een kleine fotostudio en heb een fotograaf gevonden die eens in de zoveel tijd professionele foto’s komt maken van mijn sieraden, op echte modellen. Let op: het eindresultaat is geweldig, maar de kosten zijn vrij hoog.

* Sales

Natuurlijk is het leuk als je sieraden verkoopt via de webshop, maar zeker in het begin kun je daar niet van rondkomen. Daarom ging ik op zoek naar winkels die interesse hadden om mijn sieradenlijn te verkopen. Makkelijk genoeg toch? Dat zou je denken… helaas blijkt ook sales een vak apart te zijn. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een sales agent, op dit moment staat de vacature nog open:

“Twentyfivestones is een snelgroeiend sieradenmerk met op dit moment een webshop en binnenkort een sieraden winkel in Eindhoven. Voor uitbreiding van onze winkelverkooppunten, zijn wij op zoek naar enthousiaste sales agenten in Nederland en België met al meerdere agentschappen in portefeuille, en die reeds beschikken over een eigen netwerk.”

Ken je of ben je iemand die hierin interesse heeft? Bekijk de vacature sales agent Twentyfivestones.

* Sieraden webshop inrichten

Ook een webshop heb je helaas niet in vijf minuten geregeld, is mijn ervaring. Sterker nog, ik begin te vermoeden dat een website of webshop nooit “af” is. Er vallen altijd weer dingen te verbeteren. En te leren. Ik volgde bijvoorbeeld een korte cursus over SEO; search engine optimalization. Want je kunt wel een prachtige webshop hebben, als niemand je kan vinden dan heb je er weinig aan. Maar net als bij de sales geldt: ook dit is weer een vak op zich. Ik heb daarom gezocht naar een SEO-tekstschrijver, en kwam uit bij BureauTekst in Amsterdam, die mij helpt met teksten en het optimaliseren van de webshop. Ook hier zijn uiteraard weer kosten aan verbonden, maar is in mijn ogen wel een van de belangrijke investeringen als online verkoper.

* Adverteren

Wordt je benaderd door een tijdschrift om te adverteren? Hou dan rekening met hoge kosten! Nadat ik met Twentyfivestones op een sieradenbeurs had gestaan, bleek dat een medewerker van het magazine Linda mijn kaartje had meegenomen. Zij belde een aantal dagen later dat ze mijn sieraden zo mooi vond en vroeg of ik interesse had in een gesprek over adverteren in het tijdschrift. Dat klonk leuk! Het gesprek was ook leuk, maar het adverteren in Linda is nog eventjes niet haalbaar, Ruwweg moet ik zo’n honderd sieraden verkopen voor één advertentie. Laten we dat een toekomstscenario noemen…